Carpathia

Carpathia

1902-1918

Cunard Line logo

Galleri

Carpathia
Carpathia
Carpathia
Carpathia

Ud over Lusitania (1907), Mauretania (1907)og "The Queens", er Carpathia nok den mest berømte Cunarder pga. en hændelse i april 1912. Hun var nemlig redningsskibet for de lidt over 700 overlevende fra Titanic katastrofen. Men derudover har Carpathia selv en historie som offer. Offer for en krig.

Carpathia blev bygget af Swan & Hunter i 1903 og var en liner på 13.555 bruttoton. Hun var konstrueret af stål og var ud over en skorsten også forsynet med 4 master. Hendes maskiner, der bestod af 8 cylindrede firegangs ekspansions maskiner, drev dobbeltskruerne op til en service fart på 14 knob. Hun blev søsat den 6. august 1902 og var designet til at transporterer 204 2. klasse og 1.500 3. klasses passagerer, men blev ombygget i 1905 til at kunne huse 100 1. klasses, 200 2. klasses og 2.250 3. klasses passagerer. Carpathia var primært bygget til at transporterer ungarske emigranter fra Fiume til New York og havde sin jomfrurejse fra Liverpool til New York via Queenstown, den 5. maj 1903. Denne rute beholdte hun indtil den 3. november samme år, hvorefter hun tilbragte vinteren med at sejle med emigranter fra Fiume og Trieste.

Den 17. maj 1904 kom Carpathia tilbage til sin vante rute Liverpool-New York og de følgende år vendte hun så tilbage til Middelhavsruten hver vinter. Fra 1909 havde hun alle sine ture på Middelhavsruten, og vendte kun tilbage til Liverpool ved slutningen af hvert år, for at få det årlige eftersyn.

Som sagt, havde Carpathia en væsentlig rolle i redningsaktionen for Titanics overlevende, om morgenen den 15. april 1912, hvor hun var på vej til Middelhavet, da hun modtog nødopkaldet fra den synkende liner. Efter redningsaktionen og søforhørerne, kom hun tilbage til sin normale rute, hvor hun fortsatte indtil udbruddet af 1. Verdenskrig. Den 5. september 1914, pådrog hun sig den italienske regerings vrede, for ikke at have skaffet sig den emigrant bevilling, der var krævet for at sejle med folk af italiensk nationalitet. Carpathia fortsatte den kommercielle srvice gennem krigen, først fra Piræus, Grækenland, og fra 1915 på ruten Liverpool-New York og Boston.

Den 17. juli 1918 sejlede Carpathia i konvoj til Boston, da hun blev ramt af to torpedoer, 120 mil vest for Fastnet. En tredje torpedo ramte skibssiden, da redningsbådene var ved at blive bemandet, hvilket forårsagede 5 sømænds død. Resten af besætningen og de 57 passagerer ombord, blev samlet op af HMS Snowdrop og bragt sikkert til Liverpool. Carpathia selv sank kl. 12.40.