Europa

Europa (II)

1930-1946

Norddeutscher Lloyd logo

Galleri

Europa
Europa
Europa

Europa var det andet af de to søsterskibe, der bestod af førnævnte og Bremen (1929), der begge var ejet af Norddeutscher Lloyd. Europa blev søsat den 15. august 1928 og var en 49.746 bruttotonner, der målte 286,7 meter i længden og 31,1 meter i bredden. Hun var drevet frem af en gearet B&V turbine motor, der kunne fremskaffe 130.000 hestekræfter, hvilket gav en max hastighed på 28,5 knob. Hun var designet til at kunne have 687 1., 524 2., 306 turist og 507 3. klasses passagerer med sig ombord. Den 26. marts 1929 blev den næsten færdige Europa slemt beskadiget af en stor brand, der forsinkede hendes færdiggørelse med 10 måneder. Den 22. februar 1930 stod endelig klar og tog ud på sin jomfrurejse fra Bremerhaven til New York. På trods af det dårlige vejr, slog hun Bremens 1929 rekord, med en gennemsnitsfart på 27,91 knob mellem Cherbourg og Ambrose, hvilket betød at hun fik det Blå Bånd. Det beholdte hun indtil 1933, hvor Bremen endnu engang tog det til sig.

Den 29. januar 1937 stod Europa klar som redningsskibet for tre tyske sømænd, der havde været ombord den brændende tanker Olifer, der sank med tabet af 10 liv i en storm i Vesterhavet. I 1939 blev hun akkommodations fartøj i Bremerhaven og i 1940 blev hun forflyttet til Hamburg, for at blive udrustet til invasionen af England. Men det blev dog ikke gjort pga. stabilitets problemer og Europa blev returneret til Bremerhaven. I 1942 blev planerne om at konverterer Europa til et hangarskib også droppet.

Efter krigen blev hun beslaglagt af USA, der brugte hende som US Navy transport skib på Nord Atlanten og i juni 1946 blev hun overleveret til Frankrig, der gav hende til Companie Generale Transatlantique (CGT), som gav hende navnet Liberté.

Under en storm den 8. december i Le Havre, brød Liberté sine fortøjninger og ramte på vraget af den kæntrede French liner Paris. Med hendes skrog revet op, sank Liberté og det var først den 15. april 1947 at vraget blev hævet. Nu blev hun slæbt til St. Nazaire, hvor hun blev genopbygget og fik en overhaling. Men problemerne var ikke ovre for Liberté. I oktober måned 1949 blev rekonstruktions arbejdet forsinket, da en brand brød ud på passagerdækket. I 1950 efter den nye udrustning var Liberté nu på 51.839 bruttoton og havde plads til 569 1., 562 kabine og 382 turist klasses passagerer. Den 17. august tog Liberté ud på sin første rejse fra Le Havre til New York.

I december 1961 blev hun solgt til ophugning og den 30 januar 1962 ankom hun til La Spezia, hvor hun blev hugget op af Terrestre Marittima.