Kaiserin Auguste Victoria

Kaiserin Auguste Victoria

1908-1930

Hamburg-Amerika Line logo

Galleri

Kaiserin Auguste Victoria
Kaiserin Auguste Victoria
Kaiserin Auguste Victoria
Kaiserin Auguste Victoria

Kaiserin Auguste Victoria af 1906 var indtil 1907, hvor Cunarderne Lusitania (1907)og Mauretania (1907)kom til, verdens største liner. Hun overtog æren fra Amerika, der blev bygget året forinden i Belfast, og var sammen med hende en af grundene til at det nyligt stiftede IMMbesluttede sig for at gå videre med sit nye køb White Star Lineog planlægge konstruktionen af Olympic Klassen.

Kaiserin Auguste Victoria blev søsat den 29 august 1905 fra Vulcan skibsværftet i Stettin. Hun var oprindeligt planlagt til at hedde Europa. Hun var 214,9 meter lang, 23,5 meter bred og var på 24,581 bruttoton. Hun var forsynet med en firgangsekspansions maskine fra Vulcan med 17.500 hestekræfter og kunne nå op på en max hastighed på 18 knob. Kaiserin Auguste Victoria blev designet til at kunne have 652 1., 286 2., og 216 3. klasses passagerer ombord. Derudover var der plads til 1.842 dækspassagerer, hvilket pænt afspejler datidens store emigration fra Europa.

Den 28. april 1906 blev hun færdiggjort fra værftet og den 10. maj tog hun ud på sin jomfrurejse fra Hamburg til New York. I august 1914 blev hun lagt op i Hamburg så længe krigen varede og den 23 marts 1919 blev hun så overleveret til Storbritannien i kompensation for tab i krigen, og konverteret til troppetransport skib.

Den 14. februar 1920, havde Kaiserin Auguste Victoria sin første rejse under kontrakt for Cunard Line på ruten Liverpool-New York. Den 13. maj 1921 blev hun solgt til Canadian Pacific Railway Co. i London og den 5. august fik hun navneforandring til Empress of Scotland. Hun fik ny udrustning på Vulcan-werft i Hamburg og konverteret til oliefyring i stedet for kul. Hendes bruttotonnage blev forøget til 25.037, da hun også fik udviddet sin passagerkapacitet.

Den 22. januar 1922 havde hun sin første rejse fra Southampton til New York og senere kom hun på charter fra Southampton til Quebec i Canada. Hun sejlede for Canadian Pacific indtil december 1930, hvor Empress of Scotland blev solgt til ophugning, men inden da brød en brand ud ombord den 10. december og hun brændte ud og sank. Vraget blev hævet i maj 1931. Det var nu i så dårlig stand, at da det skulle flyttes med slæbebåde, den 1. juni, brækkede hun over i flere dele. Herefter blev hun skrottet.