Thingvalla

Thingvalla

1874-1903

Thingvalla Linien logo

Galleri

Thingvalla
Thingvalla
Thingvalla

Dampskibet Thingvalla var et af de to skibe, som Thingvalla Linien startede med i marts 1880 og blev dermed et af de første skibe, der skulle transporterer skandinaviske emigranter til den nye verden. Thingvalla var en tremaster med én skorsten på 2.436 bruttoton. Hun blev bygget hos Burmeister & Wain i København i 1875 og var 94,5 meter lang, 11 meter bred og kunne yde 900 hestekræfter. Thingvalla blev bestilt den 4. april 1873 af A/S Seil- og Dampskibsselskabet af 1873. Hun blev søsat den 25. oktober 1874 og afleveret til sine ejere den 20. juni 1875. I sine første år optrådte hun i Østindien, inden hun kom til Thingvalla Linien den 30. marts 1880 som emigrantskib. Her blev hun sat ind på ruten Stettin-København-Christiania-Christianssand-New York, som det første på den transatlantiske rute.

Thingvalla blev den 14. august 1888 involveret i en ulykke med dampskibet Geiser, som også var i Thingvalla Liniens flåde. De to skibe stødte sammen udenfor Newfoundland, hvilket resulterede i, at Geiser sank med 70 passagerer og 30 besætningsmedlemmer. Thingvalla selv fik en stærkt beskadiget bov, men kunne holde sig flydende og sejlede derefter til Halifax Havn, hvor hun blev repareret. Thingvalla var igen ude for et uheld den 19. maj 1890, da hun blev beskadiget ved et sammenstød med et isbjerg.

Thingvalla Linien blev solgt til D.F.D.S. i 1898 og Thingvalla gik med i købet sammen med 3 andre dampere: Island, Norge og Hekla. Thingvalla havde sin første rejse for Skandinavien-Amerika Linien på en uændret rute den 9. november 1898, og her forblev hun indtil sin sidste tur den 23. juni 1900. Samme år blev hun solgt til A/S Dampskibsselskabet Aslaug i Christania for en værdi af 7.000 engelske pund. Grunden til salget var beslutningen for en fornyelse af den transatlantiske flåde, der skulle ske i 1902 og Thingvalla var den første af de overførte skibe, der røg. Hun ankom til Antwerpen den 17. november og 9 dage senere blev hun overtaget af sine nye ejere, der gav hende navnet Aslaug.

I 1903 var der planer om at konverterer Aslaug til en hvalolie fabrik, men planerne blev opgivet og den 18. september samme år forlod hun Narvik. På vej mod West Hartlepool med jernmalm stødte hun på grund ud for Torgfjorden. Aslaug drog derefter mod Trondhjem, hvor hun ankom den 29. september.

Den 26. november 1903 ankom Aslaug til Rotterdam i Holland, hvor hun senere blev solgt til ophugning.