C.F. Tietgen

C.F. Tietgen

1897-1917

Skandinavien-Amerika Linien logo

Galleri

C.F. Tietgen
C.F. Tietgen
C.F. Tietgen
C.F. Tietgen
C.F. Tietgen
C.F. Tietgen

Omkring århundrede skiftet, da Skandinavien-Amerika Linien begyndte, havde de udenlandske rederier haft sablen fremme for at føre en kommerciel krig mod hinanden. Det drejede sig specielt om de engelske og tyske rederier. IMM (International Merchantile Marine) havde i 1901 opkøbt en række af engelske og amerikanske rederier, der skulle gøre konkurrence situationen lidt nemmere at håndtere for amerikanerne. Bl.a. var det engelske White Star Line kommet med i surrogatet mens Cunard Line ikke ville. Derudover havde tyskerne og franskmændene bifaldt projektet og det havde betydet krig på ruterne mellem IMM og deres allierede og Cunard. Slagmarken havde været Europa og Skandinavien, hvilket havde gået hårdt ud over Skandinavien-Amerika Linien, der havde været offer for en passagernedgang. Nu var det imidlertid ved at gå bedre. I 1902 og 1903 var flåden blevet forøget med Oscar II., Hellig Olav og United States, men der havde ikke været penge til et videre fremstød pga. ocean magternes kamp. Men nu havde konjunkturen imidlertid vendt og der var mulighed for en yderligere forøgning af flåden, der i øjeblikket bestod af de førnævnte tre dampere. Thingvalla Liniens overførte skibe var for længst sat af.

Man købte nu den knap 9 år gamle liner Rotterdam fra Holland-Amerika Line. Rotterdam var en tre-dækket dobbeltskruet transatlantisk damper, som var blevet bygget hos Harland & Wolff i Belfast i 1897. Hun var på 8.315 bruttoton og målte 148 meter i længden og 16 meter i bredden. Hun kunne yde 5.250 hestekræfter, hvilket betød en tophastighed på 14 knob. Hun var designet til at have 191 på 1., 90 på 2. og 610 dæks passagerer. D.F.D.S. købte Rotterdam den 5. april 1906 for 75.000 pund (konstruktionspris: 122.000 pund) og gav hende navnet C. F. Tietgen.

C. F. Tietgen blev sat ind på ruten København-New York fra overtagelsen, hvilket hun hovedsageligt stod på med undtagelse af et par enkelte ændringer. Som f.eks. i perioden fra den 3. juli til 2. august 1909, hvor hun havde 4 ture fra København til Århus. I 1910 kom planerne om liniens flagskib, hvilket betød at man ikke ville få mulighed for at bruge C. F. Tietgen mere. Planerne kom til virkelighed samme år, da man bestilte Frederik VIII, der skulle blive større og hurtigere end noget skib på Skandinavien-Amerika Linien nogensinde havde været. Men så længe hun var under konstruktion var Tietgen et godt aktiv.

Den 6. november 1913, lige før leveringen af Frederik VIII, havde C. F. Tietgen sin sidste rejse til New York og den 16 december 1913 blev C. F. Tietgen så solgt til Russian East Asiatic Steam Ship Co. Ltd eller bare Russian-America Line. På juleaftensdag overtog de nye ejere damperen og omdøbte hende Dwinsk. Hun blev herefter sat ind på ruten Libau-New York.

I 1917 blev Dwinsk efterspurgt af den britiske regering og hun blev nu tildelt Cunard Line. Den 18. juni 1918 på en rejse fra Frankrig til Newport News blev hun ramt af en torpedo, hvilket resulterede i, at hun sank. Besætningen forlod skibet i syv redningsbåde, hvoraf kun de seks opnåede at komme i sikkerhed. Den syvende og sidste forsvandt sporløst med 22 mand.