Queen Mary 2

Galleri

Queen Mary 2
Queen Mary 2
Queen Mary 2
Queen Mary 2

Med Queen Mary 2 er Cunard Line tilbage med en luksusliner, der er bygget til det transatlantiske marked. Ikke siden 1969 med Queen Elizabeth 2, har rederiet begået en ocean liner, der stort set udelukkende skal sejle på ruten mellem Southampton og New York og dermed opretholde den gamle tradition af skibe, der i de sidste 150 år har serviceret atlanten. For Cunard, var QE2 et forsøg på at bringe den transatlantiske overfart tilbage som rejseform. En rejseform, der i mange år var på tilbagegang pga. den stigende lufttrafik, der med sine hurtige jet passagerfly var et hurtigt alternativ til de noget langsommere linere. Queen Mary og Queen Elizabeth var blevet trukket tilbage og pensioneret i midten af 1960'erne. I perioder, transporterede de kun et par hundrede passagerere pr. tur over Atlanten, hvilket selvsagt ikke var nogen god forretning for rederiet. Derfor begyndte Cunard at koncenterer sig mere om cruise togter til de varme himmelstrøg. I årene frem blev denne rejseform utrolig populær.

I de seneste år, er interessen for transatlantiske rejser endnu engang steget enormt. Dette, sammen med QE2's popularitet, gav Cunard mod på at konstruere endnu en liner, der til forskel fra QE2, skulle blive den største passager liner nogensinde. Dette faktum, samt det forpligtende navn Queen Mary 2, ville give byggeriet en enorm interesse fra offentligheden, der fulgte konstruktionen nøje.

Opgaven med at designe Queen Mary 2 gik til skibs arkitekten Stephen Payne, der lige fra barns ben, havde været utrolig fascineret af de store transatlantiske ocean linere. Hans research tog da udgangspunkt i de mest imponerende og berømte af dem, for at skabe den ultimative og største ocean liner gennem tiderne. Naturligvis var de gamle 'Queens' en stor inspiration for ham, men også Normandie er en tydelig inspiration – dette ses bl.a. på designet af stævnen på QM 2, der bærer stor lighed med Normandie. Payne's research begyndte i maj 1998, hvor han sammen med samarbejdspartneren Richard Moore, så på tidligere skibe for at finde det helt perfekte design og undgå tidligere fejl. Kontrakten for konstruktionen blev givet til det franske værft Alstom Chantiers de L'Atlantique, der bl.a. også havde bygget det tidligere nævnte Normandie. Kontrakten for den nye super liner QM2, blev underskrevet den 6. november 2000. Forberedelserne til konstruktionen indebærer bl.a. en skrog test, hvor en skalamodel bliver testet til at yde det yperste. Modellen bliver modificeret indtil det ønskede resultat opstår. Efterhånden blev QM2's design og konstruktion fastlagt og den 2. januar 2002, påbegyndtes arbejdet. Kølen blev lagt den 4. juli samme år og konstruktionen skred fremad. Det 345 meter lange skib tog hurtigt form og hun blev søsat i Februar 2003. En lille detalje er, at tågehornet på QM2 stammer fra den første Queen Mary's anden skorsten. Så når hornet lyder fra QM2, er det lyden fra fordumstid, da Queen Mary sejlede på Atlanten.

Queen Mary 2 er udover at være verdens største også verdens nok mest luksuiøse liner, og er udstyret med utrolige faciliteter, der skal gøre opholdet ombord til en drøm for passagererne. Udover de mere end 10 restauranter er underholdningen for passagererne helt i top. Der er et teater, som kan rumme mere end 1.000 gæster, et planetarium, et casino, bibliotek, et fitness center (det største nogensinde ombord på et skib), golf simulator, basketbane, tennisbane og meget mere. (se i menuen for flere fakta).

Prøvesejladserne sker i september 2003 for skibsværftet og igen den 7. til 11. november for rederiet Cunard Line. Efter prøvesejladserne er vel overstået og bestået, kommer QM2 tilbage til værftet i tørdok. Den 15. november er en fremvisning for værftets arbejdere og familie planlagt. En landgangsbro er blevet monteret til lejligheden. Så sker ulykken: Da en gruppe krydser broen, kollapser den pludselig og de besøgende styrter i afgrunden. Ulykken resulterer i, at 15 mennesker bliver dræbt og yderligere 30 kvæstet. Ulykken er en streg i regningen for hele projektet, der ellers har forløbet upåklageligt og uheldet sker ganske kort tid før skibet bliver leveret og skal ud på sin jomfrurejse.

Navngivningen af QM2 sker i Southampton den 8. januar 2004. Dronning Elizabeth II navngiver skibet under en festlig cermoni, hvor også skibets kaptajn Ronald Warwick er til stede. Fire dage senere, den 12. januar, står Queen Mary 2 ud på sin jomfrurejse fra Southampton til Ford Lauderdale i Florida. Det er herefter meningen, at QM2 skal sejle rægelmæssigt mellem Southampton og New York. Derudover vil hun også blive sat på krydstogter til Middelhavet, Caribien, Canada og det nordlige Europa.