United States

United States

1903-1935

Skandinavien-Amerika Linien logo

Galleri

United States
United States
United States

Samtidig med Hellig Olav blev United States bestilt og selvom hun først var ment at skulle hedde U.S. President blev det senere ændret. United States var søsterskib til Hellig Olav og blev ligeledes bygget hos Alex.Stephen & Sons Ltd i Glasgow. Hun havde samme dimensioner som Hellig Olav og havde samme motorkraft, men hun var designet til at kunne have flere 3. klasses passagerer ombord. Hellig Olav kunne have 837 mens United States kunne have 1.100 med. Det var først meningen at United States skulle søsætes den 28 marts 1903, men den blev udsat et par dage så det først blev den 30. Hun blev leveret til D.F.D.S.' Skandinavien-Amerika Linie, ligesom både Oscar II. og Hellig Olav var blevet det, den 15. maj 1903 til en pris af 203.750 engelske pund. fem dage senere ankom den nye damper til København og den 3. juni blev hun sat ind i tjeneste fra København til New York.

Indtil den 16. april 1908 havde United States haft en uheldsfri service, men denne dag kolliderede hun med S.S. Monterey fra New York efter godt en times sejlads fra New York. Hun blev strandet efter at motor rummet var blevet oversvømmet. Den 21. blev hun atter sat i vandet og blev slæbt til New York, hvor hun blev repareret. Den 12. marts 1910 var den gal igen. Denne gang løb hun på grund i Christiania Fjorden pga. tæt tåge. Alle passagerer blev dog evakueret. Efter en lille uge blev hun slæbt til København, hvor hun gennemgik en reparation hos B&W.

Efter et par grundstødninger mere gik det igen fint.

Ligesom sin søstre Hellig Olav og Oscar II., havde United States også et par ændringer i sit rute skema omkring 1919 til 1924, hvor hun også blev omdirigeret til både Boston og Halifax og efter april 1919 skulle hun også kun lægge til i Christianssand på tilbageturen fra New York.

Det uundgåelige skete også for United States som det var sket for de to andre dampere af sin årgang. Efter at Oscar II. og Hellig Olav var blevet lagt op i 1931, havde United States og Frederik VIII været de eneste, som havde vedligeholdt ruten til New York. Men det værste var, at der efterhånden kun var passagerer til at fylde ét skib. Det betød at et af de to skulle tages fra og da Frederik VIII både var nyere og større end United States, faldt valget på denne veteran. Den 21. november 1934 ankom United States til København på sin sidste rejse fra New York. Hun havde været i tjeneste i hele 31 år og i den tid, havde hun krydset Atlanten 462 gange. Men nu var det slut. Den 25. juli 1935 blev hun solgt til et italiensk firma for en sum af 24.000 pund. Da det var forventet at hun nu skulle bruges af italienerne i krigen mod Ethiopien, forsøgte nogle danske kommunister at ødelægge skibet mens det stadig var i Københavns havn. Det havde ikke lykkedes dem at gøre nogen skade efter 4 nætter, men den 3. september fik de alligevel sat ild midtskibs.

Men United States blev alligevel overleveret til køberne den 16. og hun blev slæbt til Livorno – ikke for at blive brugt som troppeskib, men til destruktion.