Arabic blev køllagt i 1902 hos Harland & Wolff i Belfast.
Originalt skulle hun hedde Minnewska og tilhørte Atlantic Transport Line og var den fjerde af Minne-klassen på 600 fod. Men i perioden var rederiet blevet opkøbt og blevet en del af den ambitiøse IMM koncern, der var ejet af jernbanebaronen J. Pierpont Morgan. For Atlantic transport Line betød skiftet, at White Star Line overtog skibet, ud over omdøbningen også lavede nogle andre ændringer på skibet. Originalt var planen, at skibet skulle være et primært transportskib, dvs. at der var indrettet store lastmuligheder, hvorimod passagerforanstaltningerne var minimale. Faktisk var der ikke tænkt på meget plads til 1., 2. og 3. Klasses passagerer. White Star, var derimod et selskab, der havde en hel anden politik. De var i forvejen kendt for, at være passagerorienteret med stor vægt lagt på luksus frem for last og fart. Ændringerne betød at det færdige skib kom til at se en del anderledes ud end først tænkt. For det første blev Arabic lavet om til et primært passagerskib, men også det ydre blev ændret en del. Broen kom ud fra selve superstrukturen, og blev lavet som en separat ø forrest, og bagest var der også et par tilføjelser. Masterne og skorstenen blev ændret, så de kom til at passe til skibet.
Selvom passagersiden var blevet kraftigt udbygget, var der dog stadig et stort lastrum, der blev opført til 16.500 tons.
Arabic var ikke noget lille skib, faktisk var hun et af de største i verden, da hun blev søsat den 18. December 1902. Hun var 600 fod lang (ca. 183 meter), 65,5 meter bred (ca. 20 meter) og blev opgjort til 15.801 bruttoton og 26.000 deplacementton. Hun var udstyret med 5 dobbeltendet og 4 enkeltendet kedler, der gav damp til to agterplaceret maskiner. Maskinerne gav 10.000 hestekræfter fra sig, hvilket kunne trække to tre-bladet skruer. Hun kunne sejle 16 knob ved maxhastighed, hvilket var fint i forhold til hendes konkurrenter der lå omkring samme hastighed.
Navnet, Arabic, var brugt før af White Star Line, men det første skib var en del mindre (4.368 tons), der var blevet solgt til Holland-America Line sidst i 1800-tallet.
Normalt var aviserne hurtig ude med en vurdering af nye skibe, men Arabic var en undtagelse. Godt nok blev hun nævnt med dimensioner og faciliteter, men så heller ikke meget mere. Grunden var, at der kort tid efter lanceringen af Arabic stod et skib klart, der skulle blive verdens største og var derfor væsentlig større end hende, nemlig Cedric. Cedric var et af de fire skibe, der skulle blive "The Big Four", men på trods af den manglende opmærksomhed, var alle dog enige om, at Arabic kunne sammenlignes med det nye superskib, med hensyn til passagerfaciliteter og last. Arabic blev leveret den 21 juni 1903 til hendes ejere, og blev sat på White Star's Liverpool Boston rute, med kun få ture til New York. I årene 1913 til 1914 var hun fuld besat på Liverpool-Boston ruten.
I 1915 var de fleste af White Star's linere i ruten New York, blevet sat på militære opgaver, med transport af krigsmateriel og soldater. Der var faktisk kun Adriatic og Baltic tilbage. Derfor blev Arabic sat over på New York ruten. Krigen skulle da også blive Arabics skæbne. Den 16. August 1915 blev hun ramt af torpedoer fra en tysk ubåd og sank. 44 ud af 423 mennesker omkom, hvoraf de 6 var passagerer. Arabic blev den første af mange White Star linere, der måtte ende sit liv i krigen, og sænkningen vakte næsten lige så stor røre, som sænkningen af Cunarderen, Lusitania nogle måneder tidligere. Dog må det siges at tabet var væsentlig anderledes. Lusitanias tab var 1198.
Hvis krigen ikke havde sat ind, var Arabic måske i tjeneste lige så lang tid som Cedric, der var i tjeneste til midten af 1930'erne. Arabic var allerede forældet, da hun sank, på trods af sine kun 12 år, men hun havde nu nok alligevel haft passagerer til sine overfarter.
© 2021 Henrik Friis Thuesen