Bismarck

Bismarck

1914 (1922)-1940

Hamburg-Amerika Line logo

Galleri

Bismarck
Bismarck
Bismarck

Pga. af krigen, blev Bismarck ikke færdig før i 1922. Hun nåede lige at blive søsat den 20. juni 1914 inden krigen brød ud. Derefter blev byggeriet standset, så man kunne komme til at konverterer andre dampere til krigsbrug, f.eks. som hjælpekrydsere

Den 28 juni 1919 skrev Tyskland under på Versailles traktaten, hvor der bl.a. stod at skibe som Bismarck skulle overgives til de allieredes magter. Bismarck blev overleveret til Storbritannien og byggeriet fortsatte under britisk tilsyn.

Den 5. oktober 1920 blev færdiggørelsen sat væsentligt tilbage da en brand brød ud ombord på skibet. Den 1. april begyndte prøvesejladserne, der var succesfuldt overstået den 10. april. Den 26. april sælger den britiske regering (Reparations Kommissionen) Bismark til White Star Line, der omdøber hende til Majestic samme dag. Denne dag er derfor den officielle dag for overtagelsen og det nye navn, selvom hun allerede inden denne dag er omtalt som Majestic. Hun er nu verdens største transatlantiske ocean liner med sine 56.551 bruttotons og 291,4 x 30,5 meter.

Den 10. maj tog Majestic ud på sin jomfrurejse fra Southampton til New York via Cherbourg. Dette skulle også blive hendes kommercielle rute.

I februar 1934 blev Majestic en del af den nyformede Cunard White Star, der fusionerede pga. depressionen i slutningen af 20'erne og starten af 30'erne. Pga. fusionen blev mange af White Stars skibe valgt fra og skrottet. I februar 1936 blev det Majestics tur. Hun blev lagt op i Southampton og den 15. maj blev hun solgt til ophugning til T.W. Ward, hvorfra hun blev solgt igen til det britiske Admiralitet og genudstyret som træningsskib for 2.000 drenge. Den 23. april 1937 kom ex-Majestic, nu Caledonia, til Rosyth, hvor hun fungerede som stationært træningsskib. I september 1939 blev en udrustning som transportskib planlagt, men den 29. september måtte hun bukke under for en voldsom brand, der udbrændte hende totalt og hun sank på lavt vand.

I marts 1940 blev hun solgt til ophugning til T.W. Ward og hugget op på stedet ned til vandlinien. Den 17. juli 1943 blev resten af vraget hævet og trukket til Inverkeithing, hvor hun blev skrottet.