Det andet store tyske rederi Hamburg-Amerika Line var klar til at tage over fra Norddeutscher Lloyd, med deres Deutschland fra 1900.
Kaiser Wilhelm der Grosse (1897)havde startet, som det første tyske skib, med at tage rekorden over Atlanten og havde dermed taget det Blå Bånd fra briterne. Nu stod det næste klart, 16.502 bruttotonneren Deutschland, der lige som Kaiser Wilhelm der Grosse også havde 4 skorstene.
Deutschland blev søsat den 10 januar 1900 og blev færdiggjort den 25. juni. Hun var på 208,5 meter lang og 20,4 meter lang. Hun havde monteret to skruer, der blev drevet frem af 4 gangs ekspansions maskiner, der kunne leverer 37.800 hestekræfter. Det var nok til at give en service fart på 22,5 knob og en maxfart på 23,5 knob.
Hun var designet til at kunne have 450 1., 300 2. og 300 3. klasses passager ombord. Derudover var der yderligere 1.000 senge, der kunne bruges til dækspassager, hvis det var nødvendigt.
Den 4. juli 1900 tog hun ud på sin jomfrurejse fra Hamburg til New York, hvor hun satte ny rekord og tog det Blå Bånd med en gennemsnitsfart på 22,42 knob mellem Eddystone og Sandy Hook. På tilbageturen blev rekorden atter forbedret og i juli 1901 gjorde hun det igen med en gennemsnitsfart på 23,06 knob på den vestgående rejse og 23,51 på den østgående.
Den 22. april 1902 tabte Deutschland sit ror i Atlanten. Hun blev repareret hos Blohm & Voss og fik samtidig lavet nogle bekostelige ændringer på maskinerne. Dette betød at hun ikke kom tilbage i service før oktober måned. Det efterspurgte forbedringer på skibets sejlekvaliteter blev ikke gjort noget ved og larmen samt de store vibrationer fra maskinerne, der var skyld i uheldet, forblev uændrede.
I oktober 1910 blev hun sendt til Vulcan skibsværftet, hvor hun blev indtil september 1911. Her fik hun ny udrustning og blev ændret til luksusliner til brug ved cruises.
Den 23 september 1911, havde hun sin første rejse under sit nye navn Victoria Luise, der havde fået forøget bruttotonnagen til 16.703. Af andre ændringer, havde hun fået førøget 1. klasses passagerkapaciteten til 487 og hendes nye maskiner gav 15.000 hestekræfter, der kunne levere en service fart på 17,5 knob.
Ligesom andre tyske linere, var det meningen at krigen skulle give hende en karriere som hjælpekrydser og den 3. august 1914 blev hun konverteret til en sådan. Men skæbnen skulle, at hun aldrig kom i service. Kedlerne kunne simpelthen ikke give den høje præstation som man ønskede.
I 1919 da de allierede skulle dele de tyske skibe imellem sig, forblev Victoria Luise som den eneste store damper under tysk flag, pga. den dårlige tilstand.
I 1920 fik hun endnu engang en ny udrustning, men pga. brande den 13. oktober og den 26. november 1920 blev arbejdet forsinket og hun blev først færdig i oktober måned 1921. Den 27 oktober havde hun endnu engang fået navneskifte og hun havde sin første rejse under det nye navn, Hansa, fra Hamburg til New York. Denne gang havde hun plads til 36 1., 1.350 3. klasses passagerer. Tonnagen var desuden reduceret til 16.333 bruttoton.
I 1924 blev hun forflyttet tjeneste på Hamburg-Canada ruten og i oktober blev hun lagt op. Den 15. maj 1925 blev Hansa solgt til skrot og den 28. maj blev hun overleveret til Vulcan skibsværftet, hvor hun blev hugget op.
© 2021 Henrik Friis Thuesen