Klik dig ind, for at se, hvilke skibe, som har taget det blå bånd.
Årstallet ud for skibene er det år, hvor de har taget det Blå Bånd.


Kampen om det Blå Bånd er lig med kampen om Atlanten. Det gives til det skib, der foretager den hurtigste overfart, hvilket der selvfølgelig bliver et utroligt aktiv, både for skibet med også for det rederi, der ejer hende.

Udtrykket "Det Blå Bånd af Atlanten" kom i brug i 1860'erne og blev introduceret af de transatlantiske rederier netop fordi at det gav god reklame for deres skibe, hvis det samtidig også var det hurtigste. For at gøre æren af at have det hurtigste skib over Atlanten håndgribelig, havde det enkelte skib lov til at bære et langt blåt flag (Det Blå Bånd eller Blue Riband på engelsk) i toppen af masten.

Selvom udtrykket Blå Bånd først blev introduceret i 1860'erne, stammer essensen af det tilbage til 1830'erne, hvor skibe som Sirius og Great Western allerede kæmpede om æren for at være den hurtigste transatlantiske liner.

I 1933 introducerede Sir Harold Hales et trofæ, der blev kendt som Hales trofæet for Det Blå Bånd af Atlanten. Trofæet var en belønning for det at opnå status som den hurtigste liner over Atlanten. Nu er der tre berømte linere tegnet på trofæet: The Great Western, Normandie og United States. I starten var der fire: The Great Western, Mauretania, Rex og Normandie, men efter at United States vandt det blev billederne af Rex og Mauretania slettet og United States var tilføjet.

Den første liner der opnåede retten til at bære det Blå Bånd, var Cunard lineren Arcadia. Arcadias rekord blev slået i 1851 af Collins lineren Pacific, der klarede overfarten med en gennemsnitshastighed på 13 knob. I 1891 tog de to eneste White Star linere Teutonic og Majestic det Blå Bånd på skift og derefter var det cunarderne Campania og Lucania. Men så var det også slut for britiske linere i godt ti år.
Tyskerne havde været ved at stable en kommerciel flåde på benene, og i 1897 tog Norddeutsche Lloyd damperen Kaiser Wilhelm der Grosse båndet, ved at lave en overfart med en gennemsnitshastighed på 26 knob. Det var først i 1907, da Cunard Lines nyeste skibe stod klar, at Storbritannien tog det tilbage. Det var først Lusitania og siden hen Mauretania, der i øvrigt holdte rekorden i 20 år. Så var det igen tyskernes tur, der Europa og Bremen skiftedes til at tage rekorden.

Først i 30'erne stod det klart at briterne måtte gøre noget drastisk for at få rekorden tilbage, men de var ikke ene om at ville ind i kampen. På den anden side af kanalen var franskmændene ved at bygge en superliner, der skulle give briterne kamp til stregen. Franskmændenes våben hed Normandie, der skulle kæmpe en duel mod briternes, der kom til at hedde Queen Mary. Disse to skibe skiftedes til at tage båndet med hastigheder på omkring de 30 knob. Queen Mary endte med at tage den til sidst, men måtte slippe den i 1952, hvor Amerika kom med i kampen. På sin jomfrurejse tog Unites States det Blå Bånd med en overfart på gennemsnitlig 35,6 knob. En hastighed der synes uovervindelig. United States er da også den nuværende indehaver.