Georgic II

Georgic (II)

1931-1951

White Star Line logo

Galleri

Doric II
Doric II
Doric II

Efter Britannic, byggede White Star Line sit sidste skib overhovedet, Georgic. Ligesom Britannic var hun en dieseldrevet liner. Hun var 216,7 meter lang og 25,1 meter bred og kunne skyde 18 knob med sine dobbeltskruer og 20.000 hestekræfter. Hun blev søsat den 12. november 1931 fra Harland & Wolff skibsværftet i Belfast og blev leveret til White Star Line den 11. juni 1932. Den 25 juni begik hun sig ud på sin jomfrurejse fra Liverpool til New York.

Fusionen med Cunard fik Georgic til at bære de to flag, der tilhørte de to rederier, som nu var blevet til Cunard White Star. Ligesom Britannic blev Georgic flyttet fra Liverpool til London, som nu blev hendes nye hjemhavn. I 1939 blev hun flyttet tilbage til Liverpool. Da krigen kom blev Georgic konverteret til troppeskib i Glasgow, hos Cunards skibsbyggere, Upper Clyde Shipbuilders.

Den 14. juli 1941, blev Georgic alvorligt beskadiget under et tysk luftangreb i Port Tewfik. Hun brød i brand og strandede. Hun blev bjerget den 27. oktober, hvor eksperter fandt ud af, at Georgic's skruer of maskineri kunne blive repareret og rengjort, så hun kunne blive genindsat i service. Den 29. december blev hun trukket til Port Sudan. Rejsen tog 13 dage og der blev derefter udført midlertidige reparationer. Hun ankom til Karachi den 31. marts 1942, hvor yderligere reparationer på bl.a. maskiner blev udført. Den 11. december kunne Georgic sejle til Belfast af egen kraft gennem Kap det Gode Håb. I årene 1943-44 blev hun blev udstyret til troppetransport skib på Harland & Wolff skibsværftet i Belfast. Under konverteringen blev den forreste skorsten og hovedmasten blev fjernet, der fik hende reduceret til 27.268 bruttoton. I december 1944 blev hun atter sat ind i militær service.

Efter krigen blev hun i 1948 konverteret til et en-klasses emigrantskib og hendes tonnage blev igen forøget til 27.469 bruttoton og faciliteter for 1.962 passagerer. Den 11 januar 1949, havde hun sin første rejse fra Liverpool til Sydney, Australien. Georgic sejlede stadig under White Stars farver, selvom hun var blevet charteret til Cunard. Fra den 4. maj 1950 til 1955 blev hun igen sat ind på ruten Liverpool-New York, men havde også få afgange til Australien. Den 19. november 1955, have Georgic sin sidste kommercielle rejse, der endte i Liverpool. Herefter blev hun lagt op og sat til salg. Hun blev solgt i januar 1956 til Shipbreaking Industries Ltd, Faslane, af hvem hun blev hugget op i Februar samme år.