Norge var ikke fra starten et Thingvalla skib. Hun blev bygget hos Alex Stephen & Sons Ltd. i Glasgow i 1881 for Engels Line i Antwerpen og blev søsat som Pieter De Coninck.
Pieter De Coninck var som tidens skibe (også Thingvalla Line) designet som et passager og fragt fartøj. Hun var en 3.359 tonner på 105 x 11,6 meter, med 1.400 hestekræfter, der kunne levere en topfart på 10 knob. Pieter De Coninck forlod Glasgow for New York på sin jomfrurejse den 26. juni 1881, hvorefter hun blev sat på sin faste service på ruten Antwerpen-New York/Boston.
I 1889 forliste Thingvalla Liniens næsten nye investering Danmark og måtte erstattes. Erstatningen blev Pieter De Coninck, som blev købt den 27. februar for 700.000 frank og omdøbt til Norge. Norge blev nu et af de største skibe i Thingvalla Liniens flåde, men det var ikke det der siden hen skulle gøre skibet så tragisk berømt.
Ikke lang tid efter købet, i perioden fra den 1. maj til 28. august 1889 lå hun i dok i Antwerpen for at få udført en kraftig reparation, der skulle gøres på både skrog og maskineri. Den 5. september ankom hun så til København og den 11. september tog hun ud på sin første rejse for Thingvalla Linien på sin nye rute fra Stettin via København, Christiania og Christianssand til New York.
Den 10. oktober 1898 blev hun den fjerde af samme antal skibe fra Thingvalla Linien, der skiftede ejer til det allerede godt etablerede D.F.D.S. og blev overflyttet til den nye
Skandinavien-Amerika Linien. Det første stop i Norges rute siden hun startede hos Thingvalla, Stettin, blev slettet af rutemønstret i oktober 1900 og den 21. havde hun sin første rejse fra København.
Den episode, der skulle gøre Norge tragisk berømt, skete den 28. juni 1904. På sin rejse fra København til New York med 727 passagerer og 68 besætningsmedlemmer, stødte hun på den ensomt beliggende klippe Rockall vest for Hybriderne i tæt tåge. Hun sank allerede efter et par minutter efter at være bakket af grunden. Katastrofen kostede 582 passagerer og 45 besætningsmedlemmer livet. Dette var den værste katastrofe i dansk skibshistorie.
© 2021 Henrik Friis Thuesen