Republic II

Republic (II)

1903-1909

White Star Line logo

Galleri

Republic II
Republic II
Republic II
Republic II

Republic, blev søsat fra Harland & Wolff den 26. februar 1903 og leveret til sine ejere, Dominion Line, den 12. september det samme år. Hun var 570 fod lang (ca.174 meter) og 67,8 fod bred (ca. 20,6 meter) og var på 15.378 bruttoton. Republic, tilhørte originalt Dominion Line og var blevet bygget som Columbus. Det var fra starten meningen at hun skulle sættes ind på ruten Liverpool-Boston og Boston-Middelhavet.

Dominion Line havde stor succes i starten af 1903 og havde udsigter til at blive endnu større. De havde allerede 3 skibe på ruten (Mayflower,Common- wealth og New England), og den nye Columbus blev det fjerde. Hendes jomfrurejse foregik fra 1. til 9. oktober 1903 og havde på rejsen 79 1. klasse, 222 2. klasse 258 3. klasses passagerer.

Under den store IMM operation i 1902, blev Dominion Line observeret som en hurtigtvoksende succes på Boston området, hvilket betød at rederiet hurtigt blev tilføjet til listen, og som altid betød det en fornøjelse af White Stars flåde. Den 10. oktober 1903 meddelte The Boston Globe at White Star Line overtog Dominions nye liner, New England, og ville blive omdøbt til Romanic. Kort tid efter blev Columbus, der nu kom til at hedde Republic, samt Mayflower og Commonwealth også overført til White Star. De to sidste blev omdøbt til Cretic og Canopic. Columbus nåede kun at sejle to ture for Dominion Line, inden hun kom i service hos White Star i december 1903, som Republic, på Boston-Liverpool ruten. I efteråret 1904 flyttede hun rute til Boston-Napoli-Genua, sammen med de nyerhvervede Romanic og Canopic.

Den 30. december 1909 tog Republic afsked med Genua mod Napoli, hvor hun ankom den 2 januar. Derefter tog hun til New York, hvor hun ankom den 14. januar. Den 22. januar forlod hun New York mod Genua med 231 1. klasses og 211 3. klasses passagerer (på Middel- havs-cruises blev der ikke medbragt 2. klasse). Efter nogle forsinkelser kom hun afsted, men inden for relativ kort tid kom hun ind i en tæt tåge, der efterhånden blev tættere. I modsatte retning var Lloyd Italiano lineren Florida på vej fra Napoli, hvor den havde haft afgang den 10. januar. Hun var 116 meter lang og var på 5.018 ton. Tidligt om morgenen de 23 januar stødte de to skibe sammen, da Floridas bov hamrede ind i siden på Republic, hvilket fik fatale konsekvenser. Sammenstødet rev et hul fra lige under vandlinien til promenade dækket lige bag skorstenen. Uheldigvis var det lige ved maskinrummet, et af de mest vitale steder på skibet. Ydermere skabte fremdriften af det væsentlig større skib, Florida til at skrabe hen af siden på Republic og derved lave endnu mere skade. Takket være en større redningsaktion med flere skibe, bl.a. Baltic, omkom der i alt kun 6 mennesker ved ulykken. Florida lykkedes at komme i havn med en smadret bov. I 1911 blev hun solgt til et andet italiensk rederi, men måtte give under for endnu en kollision i 1917. Republic klarede ikke ulykken. Hun sank 4 timer og 40 minutter efter kollisionen.