Kampen om Atlanten var det der startede dampernes storhedstid. White Star Lines grundlægger Thomas H. Ismays vision var lidt anderledes end mange andre rederier, der så muligheden for at vinde kampen gennem fart. Ismay så derimod lidt anderledes på det. Han mente at kampen skulle vindes gennem luksus og størrelse frem for farten.
Men selvom White Star Line ikke var med i kampen om det Blå Bånd, som blev tildelt skibe, der var hurtigst over Atlanten, betød det ikke, at ingen af skibene i deres flåde, havde haft muligheden for at få det.
I 1889 og 1890 fik White Star Line bygget to skibe hos Harland & Wolff, der skulle vise sig som to udmærkede kandidater. Det første var den dobbeltskruede damper Majestic, der blev søsat den 29. juni 1889. Hun var et flot skib med to skorstene og målte 177,4 x 17,6 meter. Hun var udstyret med en maskine, der kunne yde 17.500 hestekræfter, hvilket betød at hun kunne leverer en fart på 19-20 knob. Alt dette kom var i et skib, der var på 9.965 Bruttoton. Der var plads til 300 første, 170 anden og 850 tredjeklasses passagerer. Året efter blev hendes søsterskib Teutonic leveret fra værftet. Hun var fuldstændig magen til sin søster.
Majestic havde sin jomfrurejse den 2. april 1889, hvor hun blev sat ind på ruten Liverpool-New York. Med en fart på 20,1 knob lykkedes det hende, i juli måned 1891 at erobre det blå bånd, som hun dog måtte slippe igen måneden efter, da hendes søster Teutonic tog det fra hende.
Majestic blev i december 1899 indsat som troppeskib i Boerkrigen, hvor hun var i service indstil marts 1900. I denne periode havde hun to rejer til Cape Town. I 1902 blev lagt op i Belfast hos Harland & Wolff, hvor hun fik udført nogle ændringer. Hun fik nye kedler, fik forlænget skorstenene med 3 meter og de to agter master blev udskiftet, så der kun var en. Disse ændringer betød også at hun fik forøget sin vægt til 10.147 bruttoton. Majestic kom tilbage i service på ruten Liverpool-New York i begyndelsen af 1903, men White Star Lines flytning af deres ekspres rute fra Liverpool til Southampton havde også betydning for Majestic såvel som Teutonic. De blev udvalgt til sammen med Oceanic og det nye Adriatic, til at repræsenterer White Star Line i Southampton. Dermed var ruterne for de to skibe nu Southampton-New York, hvor Majestic havde sin første rejse den 26 juni 1907.
I 1911 blev den nye White Star Dock (i dag Ocean Dock) færdig og Teutonic havde æren af at være det første skib, som lagde til her. Samme år blev Majestic lagt op, kun for året efter at blive taget i service igen i maj, efterfølgende Titanic katastrofen.
I 1913 fik Teutonic lavet de samme ændringer, som Majestic havde fået lavet i 1902, med den forskel at hun holdte sig under de 10.000 ton. Teutonic var i service indtil 1921, hvor hun blev skrottet i Emden, Tyskland.
Majestic blev solgt til F.W. Ward i 1914 til skrotning, hvor hun kom til den 10. maj samme år. Dermed var det enden på de sidste to White Star linere, der havde haft eller fik det berømte Blå Bånd.
© 2021 Henrik Friis Thuesen