Knap nok var kølen lagt, før byggeriet blev stoppet. Året var 1912 og verdens største skibskatastrofe havde lige fundet sted. Skibet det var gået ud over var Titanic og byggeriet der lige var blevet stoppet, var hendes søsterskib R.M.S Britannic. Britannic, der oprindelig skulle have haft navnet Gigantic, var Olympic klassens største. Straks efter udfaldet af Titanic undersøgelserne blev arbejdet optaget igen, men de oprindelige planer var blevet ændret en smule, så hun blev endnu mere sikker end sine søstre.
Den oprindelige bredde blev udviddet med en lille halv meter, da der skulle være plads til den forlængede dobbeltbund op ad siderne, også kaldet "double skin". Derudover fik hun forlænget skot nr. 1, 4, 6, 10, 13 (fra for mod agter) op til B-dæk (Titanic og Olympic havde kun op til E-dæk).
Af andre sikkerhedsforanstaltninger fik hun installeret ekstra kæmpe davider for og agter, der skulle give skibet en større kapacitet af redningsbåde. Alt i alt var hun blevet designet til at kunne modstå endnu mere end sine søstre, faktisk kunne hun tåle at få 6 af sine vandtætte rum oversvømmet mod kun 4 hos Olympic og Titanic. Man kan sige, at hvis Britannic nogensinde ville komme ud for nøjagtig den samme situation som Titanic, så ville hun overleve.
Britannic blev søsat den 26. februar 1914 og med det skulle hun nu blive det mest luksuøse skib, som White Star Line nogensinde havde haft, ja endda under britisk flag i det hele taget. Hun skulle bl.a. have en prægtigere udsmykning og indretning. F.eks. skulle der have stået et orgel ved foden af den store trappe (Grand staircase). Hun blev af både Harland & Wolff og White Star Line kaldt "et så perfekt et eksempel på menneskelig formåen som muligt."
Britannic havde nogenlunde de samme mål som sine søstre, men som nævnt blev hun lidt bredere, hvilket resulterede i, at hun også blev tungere. Faktisk kom hun op på hele 53.000 deplacementton mod Titanics 52.310.
Mod midten af 1914, var Britannics indre næsten færdig, og jomfrurejsen var allerede planlagt. Planen var at hun skulle sættes ind på ruten Liverpool-New York i foråret 1915. Men det skule gå særdeles anderledes. Den længe ventede krig mellem England og Tyskland brød ud i august 1914 og ordrerne blev ændret af det Britiske Admiralitet.
Britannic skulle bruges i krigen i form af hospitalsskib. Hun fik derved ikke chancen for umiddelbart at transporterer civile passagerer i sin søsters fodspor. Som situationen kom til at se ud fik hun heller aldrig den chance.
© 2021 Henrik Friis Thuesen