Aquitania

Aquitania

1914-1950

Cunard Line logo

Galleri

Aquitania
Aquitania
Aquitania
Aquitania
Aquitania
Aquitania

Video

Aquitania
Aquitania

Ikke siden Lusitania (1907)og Mauretania (1907), havde Cunard Line bygget en superliner, men med White Star lineren Olympic (1910)og Hamburg Amerika Lines Imperator (1912), var de nød til at gøre noget. Løsningen var Aquitania, der i sandhed var en luksus superliner, der kunne konkurrere med de andre. Hun skulle vise sig at være den længst levende Cunard Liner i det 20'ende århundrede, der førte hende igennem 2 verdenskrige.

Aquitania var originalt planlagt til at opererer på nord Atlanten side om side med Lusitania og Mauretania. Ordren gik til værftet John Brown & Co. Ltd, der byggede et skib på 45.647 tons. Aquitania var en liner med 4 skorstene og to master, der målte 264,76 x 29,56 meter. Hun blev drevet af dampturbiner, der drev hendes 4 skruer op på en service fart på 23 knob. Hun var designet til at kunne transporterer 597 1. klasses, 614 2. klasses og 2.052 3. klasses passagerer. Aquitania blev søsat den 21. april 1913 foran en flok på 100.000 mennesker. I lyset af Titanic katastrofen, gjorde Cunard Line meget ud af at forsikre folk om at skibet bar redningsbåde til alle ombord. I februar 1914 blev det desuden meddelt at den meget anerkendte kaptajn William Turner, der senere skulle blive kendt som Lusitanias kaptajn da hun sank, skulle være den første leder af skibet. Ser man på Aquitanias passagerfaciliteter, er det ikke underligt at hun skulle en af Cunard Lines mest kendte skibe. Både fælles lokalerne, samt kahytternes dekorationer var overlegent til alt der var set tidligere på Atlanten. Stilarterne lød på alt lige fra Adams stilen i tegnerummet til Louis XIV stil i restauranten.

Den 30 maj 1914 tog Aquitania ud på sin jomfrurejse mod New York. Dagen forinden havde Canadian Pacifics liner Empress of Ireland sunket og havde taget 1.000 sjæle med sig i dybet. Dette havde naturligvis taget verden med dyb sorg, hvilket desværre også gik ud over Aquitanias jomfrurejse. Glæden var ikke så stor som den kunne have været. Aquitania nåede at få to rejser til New York inden udbruddet af 1. Verdenskrig. Da krigen kom, blev hun taget i brug som krydser af det britiske Admiralitet. Hun blev konverteret i Liverpool og blev hvervet af the Royal Navy den 7. august 1914. Hendes første opgave lød på at patruljere området for indkomne skibe fra vest. Hun returnerede til Mersey den 16. august. På Aquitanias næste rejse kolliderede hun med Leyland lineren Canadian den 22. august. Uheldet skete under tæt tåge og hun måtte returnere til Liverpool. Ligesom Lusitania og Mauretania blev det bestemt, at Aquitania var for stor til brug som krydser, pga. det store kulforbrug. Reparationerne var færdige i slutningen af 1914 og den 18 juni 1915 blev hun endnu engang hvervet af regeringen. Denne gang til brug som troppetransportskib, hvilket hun var mere egnet som. Ligesom Mauretania skulle hun sættes ind til angrebet i Gallpoli. Den 25. juni forlod hun Liverpool med 5.000 tropper ombord. Efter 3 rejser som troppe transport skib, blev hun konverteret til hospitalsskib, som hvilket hun tjente sammen med Mauretania og White Star lineren Britannic (II) (1914). Aquitania tjente i denne rolle gennem december 1915 og januar 1916. Den 10. april 1916 var der ikke længere brug for hende som hospitalsskib og hun kom til Harland & Wolffværftet i Irland for at blive konverteret tilbage til passagerskib. I november var færdiggørelsen nær, men blev så endnu engang indkaldt til regeringstjeneste, da der var brug for hende som hospitalsskib endnu engang. Som dette tjente hun i Middelhavet resten af året og var så ankeret op i Solent i hele 1917. USA's indtræden i krigen i december 1917 fik hende tilbage i tjeneste som troppeskib og efter krigen blev hun også brugt til hjemsendelse af canadiske soldater.

Fra november 1919 til juni 1920 undergik Aquitania en omfattende overhaling, der også gik ud på at ændre brugen af kul til olie. Efter prøvesejladserne, blev hun sat ind på ruten Liverpool-New York den 17 juli, men blev hurtigt sat ind på Southampton-Cherbourg-New York, side om side med Mauretania og ex-Imperator nu Berengaria. Under de årlige eftersyn i 1926, 1927 og 1928 blev hendes passager faciliteter moderniseret - hun blev endda brugt som kunst galleri på en enkelt rejse i 1930. I 1932 blev Aquitania brugt som cruiseskib for første gang. Depressionen gjorde cruises meget populære. Den 3. februar forlod hun New York mod Middelhavet. yderligere ture på denne rute samt New York-Bermuda blev gjort senere det år.

Den 21. november 1939 blev Aquitania endnu engang hvervet som troppeskib. Først blev hun brugt til at transporterer canadiske soldater, men blev i 1940 udstyret med seks tommer kanoner. Fra marts og fremefter, havde hun base i Sydney sammen med Queen Mary (1936)og den helt nye Mauretania (II) (1939), hvor hun også havde to ture fra Pearl Habour og San Fransisco. Den 1. april 1948 kom hun tilbage til Cunard Line. Hun blev herefter lånt af den canadiske regering til at flytte canadiske emigranter mellem Southampton og Halifax. Kontrakten blev fornyet i 1949. Den 1. december 1949 havde Aquitania udfyldt denne rolle og senere denne måned meddelte Cunard, at hun ville blive trukket tilbage fra service. Den 9 januar 1950 blev Messrs Hampton & Sons Ltd ansat til at auktionere skibets møbler og udstyr. Senere denne måned blev hun solgt til the British Iron & Steel Corporation Ltd for 125.000 pund, hvorefter hun sejlede fra Southampton til Faslane i Skotland, hvor hun blev hugget op. Dermed var Cunards længst levende skib i århundredet væk, men nye stod klar til at tage over.