Skibet, der var et af de sidste med is advarsler til Titanic, var Leyland lineren Californian. På katastrofenatten lå hun efter største sandsynlighed, som det tætteste skib på det synkende Titanic. Mange af de overlevende, både passagerer og besætningsmedlemmer, menes at have set et lys fra redningsbådene af et skib, der var på vej imod dem, men som aldrig dukkede op. Var det skib virkeligt Californian, eller ...
Både det engelske og det amerikanske søforhør fordømte kaptajnen på Californian, Stanley Lord, for ikke at komme den nødstedte liner til hjælp. Men episoden vækker stadigvæk til strid.
Var hans skib virkeligt det som de overlevende så, eller var der et tredje skib, der kunne ses fra både Titanic og Californian, men som aldrig gav sig selv til kende og som sejlede væk i natten, mens Titanic sank.
Men lige meget hvad, så viser en gennemgang af beviserne mod kaptajn Stanley Lord, alvorlige huller i sagen:
Om aftenen den 14. april 1912, så Californian en dampers lys komme imod sig, lidt før 23.00 tiden. Ingen på Titanic så nogen dampers lys før efter en time senere, langt efter at hun var stoppet.
Californian lå stille hele natten, men vidner på Titanic havde sagt, at det lys de så, så ud til at bevæge sig mod dem. Det giver også mening, hvis man bruger sin sunde fornuft: Hvis damperen var dukket op et stykke tid efter at Titanic stoppede, måtte dette skib have bevæget sig, lige meget hvor langsomt dets fart må have været. Altså: Selvom begge skibe lå stille, så var det skib, der blev set fra begge skibe i bevægelse.
Andre uoverensstemmelser er ligeledes svære at forklare sig væk fra. Kun en officer fra Californian så skibet, som en passagerliner. Men Titanic, der 50 procent større end noget andet skib i verden, kunne ikke ses som andet end en passagerliner på så kort en afstand, netop pga. sin størrelse. Lord brugte ikke tid til at give radiokontakt til det skib de kunne se, da telegrafisten meddelte, at det eneste skib i nærheden var Titanic og at det skib de kunne se, tydeligvis ikke var Titanic. Kaptajn Smith, der mente at hans skib ikke havde længere end en time tilbage at leve i, troede at det skib han så var så tæt på, at han sendte de første både over til det, for at de kunne læsse af, og så vende tilbage efter flere.
Nødraketterne var en anden faktor, der heller ikke gav ligheder. Titanics raketter nåede højt over både master og rigning og sprang i et hav af farver. De raketter, som Californian havde set, var ikke nået mere end til halvdelen af masterne på ethvert skib i nærheden. Desuden var de sprunget i et rent hvidt skær. Lyden skulle også kunne høres i sådan et klart og roligt vejer, men ingen ombord på Californian havde hørt noget. I forhold kan der nævnes, at de overlevende i redningsbådene, havde hørt lyden fra Carpathias raketter længe før end skibet kunne ses.
Alt dette tyder på at der var et skib imellem Titanic og Californian på katastrofenatten. Men havet omkring Titanic var i virkeligheden fuldt af skibe. Op til flere var synlige, da Carpathia om morgenen samlede overlevende op.
Gennem årene har flere nævnt navne på det mystiske skib - spøgelsesskibet - og et af budene har været, det norske skib Samson, der sejlede ulovligt i området. Det må siges at være det bedste bud.
© 2021 Henrik Friis Thuesen